Förvärrade förutsättningar i Shenzhen påverkar våra importflöden

Ni har säkert hört talas om de problem som just nu påverkar Shenzhen. Situationen började förra veckan med ett antal Covid-19-fall i Shenzhen och i hamnområdet, varför man införde åtgärder för att minimera smittspridningen vilket i sin tur begränsat produktionen i hamnen.

Enligt uppgift så är containerterminalen just nu kraftigt överbelagd, samtidigt som produktiviteten reducerats till 30% jämfört med normala nivåer. Med bakgrund av detta så har både 2M-alliansen samt THE-alliansen beslutat att ställa in sina närmsta anlöp till Shenzhen. Vår ordinarie avgång som planerats på HMM RAON med ETD 14/6 ställs därmed in.

För att undvika att behöva rulla gods i obestämd tid har vi sökt alternativ för att minimera påverkan för er och era kunder. Lösningen som vi tagit fram innebär att vi arrangerar drag av våra enheter från Shenzhen till Nansha eller Hong Kong för avgång därifrån. Tyvärr så har även åkeribranschen i Shenzhen drabbats hårt av situationen, vilket innebär att vi i nuläget inte med säkerhet kan bestämma avgångsorten och därmed avgångsdatum, men vi gör vårt yttersta för att hitta bästa möjliga alternativ.

Denna lösning är dock kostsam på grund av den stora dragningskostnaden, omlastningar och andra utgifter härrörande omläggningen. Vi tvingas därför söka täckning för en del av dessa merkostnader och måste därför implementera en Congestion Surcharge från Shenzhen om 20 usd w/m, från ETD 10/6.

Detta tills situationen i Shenzhen normaliserats.

Related Posts